افزایش امنیت با تغییر پیشوند جداول

افزایش امنیت با تغییر پیشوند جداول

همونطور که در آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس که با استفاده از افزونه بود به شما معرفی کردم، یکی از مرسوم‌ترین راه‌هایی که هکرها برای حمله به سایت استفاده میکنند اینه که به صورت مستقیما پایگاه داده و دیتابیس یک سایت را مورد حمله قرار داده و با تزریق دیتابیس با استفاده از اسکریپت‌هایی که در افزونه‌ها و قالب‌های نامناسب ایجاد می‌کنند سعی در این دارند تا دسترسی به سایت شما را به صورت کنترل شده در دست بگیرند. بنابراین اولین گزینه‌ای که برای هکرها در جهت نفوذ به یک سایت وردپرسی در اولویت خواهد بود از طریق دیتابیس وردپرس صورت میگیره که برای جلوگیری از حملات به دیتابیس لازمه تا در هنگام شروع نصب وردپرس در هاست یا نصب وردپرس در لوکال هاست از همون ابتدا پیشوند جداول وردپرس را که در حالت پیشفرض wp_ می‌باشد تغییر داده و از ساختار دلخواه خودتون در اون استفاده کنید تا باعث افزایش امنیت در وردپرس شوید.

بنابراین در این آموزش از پایگاه دانش میزبان‌فا قصد دارم تا به معرفی نحوه تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون نیاز به افزونه بپردازم که با استفاده از این آموزش میتونید پیشوند پیشفرض جداول وردپرس که در هنگام نصب اونو تغییر ندادید و همچنان از ساختار wp_ استفاده می‌کنید به پیشوند دلخواه خودتون تغییر دهید. پس تا انتهای این آموزش همراه ما باشید تا به نحوه تغییر ساختار پیشوند جداول در دیتابیس وردپرس بپردازیم.

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون افزونه

از اونجایی که از فعالیت سایت شما میگذره و مطمئنا داده‌های مهم و زیادی در دیتابیس دارید قبل از هر کاری باید اقدام به تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس خودتون بکنید تا در صورت بروز مشکل اونو برطرف کنید. بنابراین یک فول بک‌آپ از هاست تهیه کنید و یا اینکه با مراجعه به phpmyadmin وردپرس اقدام به تهیه بک آپ از دیتابیس خودتون بکنید.

مرحله اول: ویرایش فایل wp-config.php

حالا برای تغییر پیشوند جداول وردپرس ابتدا باید فایل wp-config.php هاست خودتون را ویرایش کنید، بنابراین روی File Manager در محیط هاست خودتون کلیک کنید و سپس به مسیری که در public_html وردپرس را در اون نصب کردید وارد شوید. حالا فایلی با نام wp-config.php خواهید دید، روی فایل راست کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید تا وارد صفحه ویرایش این فایل شوید. بعد از اینکه صفحه ویرایش فایل wp-config.php براتون باز شد در اون به دنبال عبارت زیر بگردید.

1$table_prefix = ‘wp_’;

همونطور که میبینید پیشوند پیشفرض دیتابی من هم wp_ هست اما ممکنه تا شما در هنگام نصب از پیشوند دلخواه خودتون استفاده کرده باشید و حالا به دلایلی تصمیم به تغییر پیشوند جداول در وردپرس گرفته باشید، بنابراین دقت داشته باشید که باید به دنبال خط table_prefix بگردید. حالا به جای wp_ پیشوند دلخواه خودتون را وارد کرده و فایل را ذخیره کنید. در اینجا من پیشوند دیتابیس خودم را روی mizbanfa میزارم بنابراین باید خط مربوط به پیشوند جداول دیتابیس وردپرس به صورت زیر باشد.

1$table_prefix = ‘mizbanfa_’;

مرحله دوم: ویرایش پیشوند جداول در دیتابیس

حالا که فایل را ذخیره کردید به صفحه اصلی هاست خودتون بازگردید و روی دکمه phpmyadmin کلیک کنید تا به مدیریت دیتابیس خودتون هدایت شوید.

phpmyadmin

حالا در صفحه بعدی ممکنه از شما رمز ورود به phpmyadmin رو بخواد بنابراین نام کاربری و رمزی که هنگام خرید هاست در اختیارتون قرار داده شده را وارد کنید تا وارد صفحه phpmyadmin شوید. بعد از ورود به محیط دیتابیس روی دیتابیس خودتون که در تصویر زیر با دایره بیضی شکل مشخص شده کلیک کنید تا جدول‌های اون نمایش داده بشه.

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون نیاز به افزونه

همونطور که میبینید پیشوند جداول به صورت پیشفرض روی wp_ قرار دارند که ما میخوایم wp را به mizbanfa تغییر بدیم. در حال حاضر که نسخه 4.9.2 وردپرس منتشر شده به صورت پیشفرض 10 تا جدول وجود دارند که پیشوند جداول در اونها wp هست و باید تغییرشون بدین. اما اگر از افزونه‌هایی استفاده می‌کنید که به دیتابیس شما جداول بیشتری اضافه میشه باید نام اونها را هم تغییر دهید. حالا برای تغییر نام پیشوند جداول در دیتابیس وردپرس روی تب SQL کلیک کنید تا تصویر زیر براتون باز بشه و کدهایی که در زیر تصویر قرار داره را به اون اضافه کنید.

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون نیاز به افزونه
RENAME table `wp_commentmeta` TO mizbanfa_commentmeta;
RENAME table `wp_comments` TO `mizbanfa_comments`;
RENAME table `wp_links` TO `mizbanfa_links`;
RENAME table `wp_options` TO `mizbanfa_options`;
RENAME table `wp_postmeta` TO `mizbanfa_postmeta`;
RENAME table `wp_posts` TO `mizbanfa_posts`;
RENAME table `wp_terms` TO `mizbanfa_terms`;
RENAME table `wp_termmeta` TO `mizbanfa_termmeta`;
RENAME table `wp_term_relationships` TO `mizbanfa_term_relationships`;
RENAME table `wp_term_taxonomy` TO `mizbanfa_term_taxonomy`;RENAME table `wp_usermeta` TO `mizbanfa_usermeta`;
RENAME table `wp_users` TO `mizbanfa_users`;

دقت کنید که در اینجا هم به جای نام mizbanfa باید نام دلخواهی که از ابتدا در فایل wp-config.php وارد کردید را قرار دهید. حالا که کدهای را قرار دادید روی دکمه Go کلیک کرده و چند لحظه منتظر بمونید تا تغییرات ذخیره شده و نتیجه اون به شما نمایش داده شود.

مرحله سوم: ویرایش جدول wp-options

حالا بعد از تغییر جداول اصلی لازمه تا تیبل‌هایی که در جدول wp_options قرار داره را تغییر بدیم که حالا با نام mizbanfa_options وجود دارد. پس برای این کار جدول mizbanfa_options را انتخاب کنید تا در بخش browse صفحه جدیدی مشابه زیر برای شما باز بشه.

تغییر پیشوند جداول در وردپرس

داخل قسمت Filter rows عبارت user را تایپ کنید تا در ستون option_name عبارت wp_user_roles را پیدا کنید و اونو به پیشوند جدید تغییر نام دهید. برای تغییر نام این تیبل روی آیکون قلم یا Edit کلیک کنید تا به صفحه ویرایش مشابه تصویر زیر هدایت شوید. حالا در ستون Value نام تیبل را که قبلا با پیشوند wp بود به پیشوند mizbanfa تغییر دهید. در این صورت این تیبل باید به اسمmizbanfa_user_roles تغییر نام داده بشه و در نهایت مطابق تصویر زیر پس از تغییر نام روی Go کلیک کنید.

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون نیاز به افزونه

مرحله چهارم: ویرایش جدول wp_usermeta

این قسمت آخرین مرحله از تغییر پیشوند جداول وردپرس در دیتابیس هست که در این مرحله باید برخی داده های درون جدول wp_usermeta که در حال حاضر با نام doctorwp_usermeta ذخیره شدند را تغییر دهید.

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون نیاز به افزونه

بنابراین مجددا روی دیتابیس کلیک کرده و جدول mizbanfa_usermeta را انتخاب کنید، سپس روی دکمه browse کلیک کنید تا مطابق تصویر بالا تیبل wp_capabilities را به mizbanfa_capabilities و تیبل wp_user_level را به mizbanfa_user_level تغییر نام دهید. درست مشابه تصویر زیر:

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون نیاز به افزونه

دقت کنید که برای هر دو تیبل ذکر شده بعد از تغییر نام حتما روی گزینه Go کلیک کنید. در طول این مدت اگر سایت خودتون را باز کرده باشید با خطای اتصال به پایگاه داده مواجه میشوید، اما همین که این دو تیبل را تغییر نام دادید کار به اتمام رسیده و مراحل تغییر پیشوند جداول در وردپرس به پایان خواهد رسید. که در تصویر زیر میبینید پیشوند جداول با موفقیت تغییر یافته است.

آموزش تغییر پیشوند جداول وردپرس بدون نیاز به افزونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *