راه اندازی کلاستر در VCENTER

راه اندازی کلاستر در VCENTER

امروز قصد داریم به معرفی و تشریح مفاهیم کلاستر EVC و DRS بپردازیم. شما بعد از راه اندازی Vcenter امکانات فراوانی خواهید داشت. اگر برای Vcenter شخصیت پردازی کنیم به مانند پدریست که دوریش خیلی برای اعضا قابل تحمل نیست، همه را دور هم جمع کرده است و با تقسیم وظایف همه ی کار ها به خوبی انجام شود.

Vcenter ضمن مدیریت هاستها­­، برای ماشینهای مجازی قابلیتهای خوبی مثل جابجایی و نهایت دسترسی را فراهم میکندهمچنین میتواند میزان استفاده از منابع را مانیتور کند و بهترین تصمیم را برای بهترین بازدهی بگیرد.

مثلا در ESXI 5 به بعد قابلیتی به Vcenter Cluster اضافه شد به اسم DRS که بعد از ایجاد کلاستر به Vcenter این اجازه را میدهد تا منابع هاست را مانیتور کند و اگر یکی از هاستها از حد مجاز بیشتر استفاده کرد و با مشکلی مواجه شد ماشینهای روی آن هاست را کم کم به ذخیره ساز ثانویه جابجا کند تا بازدهی سیستم کم نشود. این جابجایی ها میتواند هم به صورت اتوماتیک و هم با دستور از طرف مدیر مجازی ساز صورت بگیرد و برای همه منابع موجود قابل برنامه ریزیست.

DRS چیست؟

DRS با مانیتور دقیق منابع میتواند درصورتی که میزان استفاده از یک منبع به طور خاص و با ضرایبی که ما معیین میکنیم و یا به خود vcenter میسپاریم، اقدام به جابجایی ماشینهای پر مصرف کند و آنرا به جایی انتقال بدهد که هاست دیگری بتواند راندمان مناسب را برای آن ماشین فراهم کند.

فعال سازی DRS و مفهوم EVC

برای فعال سازی DRS ابتدا باید کلاستر ایجاد کرد و مفهوم کلاستر را توضیح داد.

کلاستر در مجازی سازی معنی عمده ای که میدهد این است که سرورهای مختلف همزمان با هم کارهایی را انجام دهند که بخشی از یک کار بزرگ استاینگونه برای یک درخواست چند سرور وجود دارد که میتواند مدیریت بهتری برای بهره گیری از راندمان بالاتر در اختیارمان قرار دهددر کلاسترینگ میتوان حتی براساس نوع CPU سرورها را دسته بندی کرد تا پردازشگرهای هم برند که مدلشان یکسان نیست بتواند با یکدیگر کار کنند که این مفهوم را EVC میگویند. البته برای سری سرورهای G8 و G9 فعال کردن این قابلیت مهم نیست و زمان روشن بودن ماشین ها نمیتوانید این گزینه را فعال کنیدبهتر است هنگام راه اندازی بستر این گزینه فعال شود.

در کلاسترینگ است که مفاهیم مهم و اساسی مجازی ساز ماندد HA ، FT ، DRS و معنا پیدا میکند. حالا برای روشن شدن بهتر ماجرا ابتدا چند سرور را کلاستر میکنیم و سپس اقدام به فعال کردن قابلیتهای آن میکنیمابتدا بعد از لاگین به ویسنتر و ساخت یک دیتا سنتر روی دیتاسنتر راست کیلیک میکنیم و New Cluster را میزنیم:

کلاستر در vcenter
کلاستر در vcenter

سپس یک نام برای کلاستر خود انتخاب کرده و قابلیت های مورد نیاز را فعال میکنیم:

کلاستر در vcenter2

سپس تنظیمات مختلف آن در دسترس شما بوده و میتوانید مناسب نیاز خود فعال نمائید:

کلاستر در vcenter3

DRS از طریق V-motion عمل مکیند و در زمانهای خاصی اقداماتی را نظیر آنچه برای شما آورده ایم انجام میدهد:

  • زمانی که یک ماشین مجازی درحال روشن شدن است، بهترین هاست برای روشن شدن ماشین در آن را انتخاب میکند.
  • زمانی که Load هاست ها به هم میریزد ماشینها را جابجا میکند.

با انتخاب گزینه Manual، چه در زمان روشن شدن ماشین و چه در زمان بهم ریختن Load هاست ها، به ما پیشنهاداتی میدهد و خود ما باید دستور جابجایی ماشین ها را صادر کنیم.

با انتخاب گزینه Fully automated  در هر دو حالت به صورت خودکار جابجایی انجام میشود.

با انتخاب گزینه Partially automated، در زمان روشن شدن ماشین جابجایی به صورت خودکار انجام میشود، اما زمانی که Load  هاست ها با اختلال مواجه میشود، به ما پیشنهاد میدهد و خود ما باید دستور جابجایی ماشین ها را صادر کنیم.

شما میتوانید Role هایی تنظیم کنید تا به عنوان مثال دو ماشین با عملکرد یکسان در یک هاست نباشندیا نرم افزاری که Database دارد باید درکنار ماشین خودش باشد، در یک هاست قرار بگیرد و یا ماشینی که دانگل دارد باید در یک هاست بخصوصی باشد.

در این Role ها ۴ حالت به تفکیک ذیل داریم:

  • Must

  • Must not

  • Should

  • Should not

نکتهگزینه Should به عنوان توصیه و گزینه Must حالت اجبار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *