آنلاک چیست ؟

آنلاک چیست ؟

آنلاک کردن مودم به چه معناست؟

این روزها «آنلاک» یکی از پرکاربردترین لغات در میان مردم و کاربران اینترنت است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بارها با این اصطلاح مواجه شده باشد.تا چند سال پیش، شاید این عبارت را از دهان یک متخصص یا فروشنده قدیمی مودم می‌شنیدیم ولی امروز یک دانش‌آموز ابتدایی یا یک پدر یا مادر نه چندان آشنا با فناوری و اینترنت هم از عبارت «آنلاک» و «مودم آنلاک» و «مودم لاک» استفاده می‌کنند.

اتفاق دیگری که افتاده است؛ فروش رسمی مودم‌های آنلاک شده در فروشگاه‌های آنلاین خرده‌فروشی است. باز تا همین یکی دو سال پیش، مودم‌های آنلاک شده را فقط در برخی مغازه‌ها یا فروشگاه‌های غیررسمی یا کانال‌های تلگرام و واتساپ پیدا می‌کردیم یا نهایتا در دیوار آگهی می‌کردند؛ ولی امروز نگاهی به بخش مودم‌های ۴G و ۵G سایت دیجی‌کالا بیندازید تا ببینید از هر دو مودم، یکی مودم تیتر «آنلاک» یا Unlock دارد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا همه این مودم‌های آنلاک، به معنای واقعی کلمه آنلاک هستند؟ در واقع، چند نوع آنلاک داریم و هریک تعاریف و مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی دارند و همین باعث شده برخی مودم آنلاک بخرند و بعد شاکی شوند که این مودم، آنلاک نیست. فروشنده هم می‌گوید مودم آنلاک فروخته است!

در این مطلب، ابتدا تعریف از مفهوم آنلاک بودم یک مودم ارائه می‌دهیم و بعد سراغ انواع مودم آنلاک خواهیم رفت تا ببینید چرا باز هم در بازار ایران مودم آنلاک می‌خرید ولی آنلاک نیست!

آنلاک کردن یک مودم به شما اجازه می دهد از سیم کارت های متفاوتی از اپراتورهای مختلف در تمام نقاط دنیا استفاده نمایید. یا اینکه هنگامی قراردادتان با شرکت قبلی تمام می شود، به راحتی بتوانید از مودم تان با سیم کارت شرکت جدید بهره ببرید.

مودم آنلاک در ایران

در خارج از کشور، تکلیف مودم لاک و مودم آنلاک مشخص است. وقتی گفته می‌شود یک مودم آنلاک است؛ یعنی مودم توسط خود شرکت سازنده و از ابتدا به صورت آنلاک وارد بازار شده و در نتیجه هیچ‌گونه محدودیت یا لاکی روی آن نیست و می‌شود در هر کشوری، برای هر اپراتوری، با هر شبکه‌ای که سازگار است؛ کار کند.

مثلا، نت‌گیر مودم M1 را یک سری برای اپراتورهای موبایل عرضه می‌کند و یک بار به صورت آنلاک می‌دهد که با همه اپراتورها، فرکانس‌های رادیویی و مشخصات کامل سازگاری دارد.

در کشورهای امریکایی و اروپایی، کمتر دیده می‌شود که یک مودم لاک شده اپراتورها به صورت آنلاک فروش برود ولی در کشورهای آسیایی این اتفاق رایج است و مودم‌های اپراتورها که از سوی شرکت سازنده به سفارش یک اپراتور لاک شده‌اند را آنلاک کرده و می‌فروشند.

روش های آنلاک مودم

آنلاک سیم‌کارت: روی مودم می‌توانید هر سیم‌کارت اپراتوری را انداخته و استفاده کنید.

آنلاک فریم‌ویر: فریم‌ویر اصلی شرکت سازنده مودم روی دستگاه نصب می‌شود و فریم‌ویر اپراتور یا شرکت فروشنده مودم پاک خواهد شد.

آنلاک فرکانس‌های رادیویی: در این روش فریم‌ویر لاک شده اپراتور باقی مانده ولی برخی از قابلیت‌ها مانند پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی بیشتر یا انتخاب دستی فرکانس‌ها باز می‌شود.

آنلاک بعدی هم مربوط به قابلیت‌هایی مانند MIMO و CA و نظایر این‌ها است.

بنابراین؛ ممکن است یک مودم آنلاک شده باشد و بتوانید سیم‌کارت هر اپراتوری را روی آن استفاده کنید و به شبکه موبایل آن اپراتور وصل شوید ولی فریم‌ویر آن هنوز قفل شده باشد و برخی ویژگی‌ها در دسترس شما قرار نگیرند.

یا اینکه یک مودم که توسط اپراتور خارجی فروخته شده؛ برای ایران آنلاک شده ولی فرکانس‌های رادیویی اپراتورهای ایرانی را پشتیبانی نکند یا برخی ویژگی‌های آن از ابتدا در دسترس نباشد.

آنلاک مودم چه خطرات و معایبی دارد؟

اما در کنار این مزایا، آنلاک کردن مودم حتی توسط افراد متخصص با خطر خرابی یا سوختگی مودم و از کار افتادن آن برای همیشه روبرو است. مودمی که آنلاک شود؛ از گارانتی خارج شده و شرکت فروشنده تعمیر آن را برعهده نمی‌گیرد.

غالبا مودم‌های آنلاک شده از فریم‌ویر جایگزینی استفاده می‌کنند که شاید کارایی مودم را کاهش دهد. اگر فریم‌ویر آنلاک شده به خوبی نصب نشود یا در حین آنلاک کردن مودم مشکلی پیش بیاید؛ احتمالا باید به فکر مودم دیگری باشید.

به هر حال، توصیه نمی‌شود هر کاربری سراغ آنلاک مودم برود و براساس راهنماهای منتشر شده در اینترنت بخواهد مودم را دستکاری کند. آنلاک کردن مودم یک کار فوق تخصصی است و بهتر است سراغ شرکت‌های معتبر و شناخته شده‌ای بروید؛ اگر واقعا نیازی به آنلاک مودم دارید.

در غالب اوقات، مودم آنلاک شده مزایایی که تصور می‌شد را ندارد و همان آنتن‌دهی یا سرعت سیم‌کارت اصلی مودم را به دست می‌دهد. بهتر است از ابتدا مودم آنلاک شده‌ای بخریم یا دنبال روش‌های دیگری برای افزایش سرعت و آنتن‌دهی باشیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *