اینترنت نسل 5 چیست؟

اینترنت نسل 5 چیست؟

اینترنت 5G چیست؟

با فراگیر شدن فناوری ۵G مسلماً زندگی ما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و دامنه این تأثیرات با افزایش سرعت اتصال از خودروهای هوشمند و شهر و خانه هوشمند تا رسیدن به مفاهیمی واقعی از آینده‌، از جمله واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، سلامت و پزشکی از راه دور و آموزش از راه دور، گسترش می‌یابد.

به این معنی که در آینده با فناوری ۵G همه‌چیز به شبکه متصل می‌شود و کارشناسان معتقدند که ۵G شتاب تغییرات در حوزه‌های گوناگون تکنولوژی را سرعت می‌دهد و این پیش‌بینی جالب که در سال ۲۰۲۵ مفهومی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کاملاً ملموس است، به حقیقت می‌پیوندد. به این ترتیب با نسل پنجم ارتباطات، به راحتی می‌توان با نصب یک دوربین کوچک روی هر چیزی، داده‌هایی با سرعت بالا دریافت کرد و از این داده‌ها در سیستم‌های مختلف بهره برد.

پردازش اطلاعات توسط هوش مصنوعی در سیستم‌های خودران از دیگر ویژگی‌های نسل پنجم ارتباطات سیار است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ظهور آن دیگر نیازی به مالکیت خودرو نیست و به دلیل تولید اتومبیل‌های خودران با سنسورهای بسیار و نیز اضافه شدن تاکسی ربات‌ها، از تعداد خودروهای موجود کاسته می‌شود.

در همین حال سیستم‌های مدیریت ترافیک مبتنی بر هوش مصنوعی و ارتباطات سریع لحظه‌ای با ۵G، شیوه جابجایی در شهرها را متحول می‌کنند و شبکه‌های هوشمند توزیع برق، میزان بهره‌وری انرژی را افزایش می‌دهند.

سرعت 5g

کشورهای پیشرفته مانند کره جنوبی، در حال استفاده از نسل چهارم گوشی ها یعنی4G هستند و هنوز کامل از این نسل استفاده نکردند که قرار است نسل پنجم گوشی یا 5G با سرعت بسیار بالای 100 مگابایت بر ثانیه از راه برسد. با این سرعت می شود یک فیلم سینمایی را در کمترین زمان دانلود کرد یا می توانید با استفاده از تلفن همراه خود ارتباط تصویری اچ دی (HD) با هر کجای دنیا داشته باشید. کره جنوبی اعلام کرده است که این فناوری تا سال 2020 روانه اپراتورهای همراه خواهد شد، ولی تاکنون این اپراتور راه اندازی نشده است.

گروهی از محققان دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه آلبورگ(دانشگاهی معتبر در آلمان)، دانشگاه MIT و کلتک (دانشگاهی در کالیفرنیا آمریکا) با استفاده از روش ریاضیات مدرن توانسته اند سرعت انتقال داده ها در اینترنت را تا 10 برابر سرعت 4G افزایش دهند. در این سیستم گره هایی که بسته اطلاعات را جابه جا می کنند هوشمند هستند و می توانند خود را با شرایط انتقال وفق دهند که این امر باعث می شود تا انتقال اطلاعات امن تر و دقیق تر انجام شود.

از این طرح می توان در دنیای ماهواره و 5G استفاده کرد. قبل از این سیستم انتقال داده ها به این صورت بود که ابتدا بسته ها اطلاعات را دریافت و ذخیره می کردند و سپس از گره ای به گره دیگر منتقل می کردند. به این سیستم پروتکل تی سی پی(TCP) می گویند. یکی از مشکلات این سیستم این است که اگر داده ای در مسیر انتقال از دست برود ارسال بقیه داده ها با مشکل مواجه می شود و اینترنت دچار افت سرعت شدیدی می شود.

آیا در نهایت می‌توان 5G را به طور قابل ایمن دانست؟

حقیقات انجام شده  در مورد آخرین و پرسرعت‌ترین نسل اینترنت وجود هرگونه خطر و آسیب را با قطعیت ثابت نکرده است ولی اکثر نهادهای بهداشتی در جهان معتقدند باید تحقیقات با کیفیت‌تری در این حوزه انجام شود.

به هر روی مانند تمامی حوزه‌های فناوری، نسل پنجم اینترنت همراه با سرعت باورنکردنی در حال توسعه و پیشرفت است و شهرهای مختلف جهان یکی پس از دیگر به سمت بهره‌گیری از آن می‎‌روند. بدون در نظر گرفتن آسیب‌های امواج پرقدرت 5G ، می‌توان با استفاده از سرعت دانلودی برابر با ۱ گیگا بایت بر ثانیه از جستجو و گردش در دنیای گسترده وب لذت برد و مزرهای انتقال داده از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان را جا به جا کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *