تفاوت نسخه های ردهت و دبیان

تفاوت نسخه های ردهت و دبیان

صدها توزیع لینوکس به صورت رایگان (به معنای دیگر) در دسترس است. هر علاقه مندی به لینوکس برای توزیع خاصی در یک مقطع زمانی سلیقه خاصی دارد. سلیقه استفاده از توزیع خاص تا حد زیادی به منطقه مورد نظر استفاده بستگی دارد. برخی از توزیع‌های معروف لینوکس و حوزه کاربرد آن در زیر فهرست شده‌اند

تفاوت ردهت و دبیان

فدورا: اجرای فناوری پیشرفته
RedHat و سرور دبیان
اوبونتو: یکی از توزیع های مقدماتی برای تازه کارها
Kali و Backtrack: تست نفوذ و غیره

خوب، هدف این مقاله مقایسه RedHat (Fedora، CentOS) و Debian (Ubuntu) از دیدگاه مدیر است. RedHat یک توزیع تجاری لینوکس است که به طور گسترده در تعدادی از سرورها در سراسر جهان استفاده می شود. فدورا آزمایشگاه تست RedHat است که به دلیل اجرای فناوری لبه خونریزی خود که هر شش ماه یکبار منتشر می شود، شناخته شده است.

در اینجا سؤال این است که وقتی صدها توزیع لینوکس به صورت رایگان در دسترس هستند (در هر دو معنا، منبع باز و اقتصادی)، چرا کسی باید صدها دلار برای خرید یک توزیع لینوکس سرمایه گذاری کند و RedHat را بسیار موفق کند. خوب پاسخ این است که RedHat بسیار پایدار است.

از طرف دیگر دبیان یک توزیع لینوکس است که بسیار پایدار است و شامل تعداد بسیار زیادی بسته در مخزن خود است. هر توزیع دیگری که در این مرحله به دبیان نزدیک شود جنتو است.

اوبونتو که یک توزیع لینوکس برای مبتدیان است. در بیشتر انجمن های لینوکس به یک علاقه مندان به لینوکس مبتدی پیشنهاد می شود که با اوبونتو شروع کند. اوبونتو یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند دارد که حسی شبیه به سیستم عامل ویندوز را به کاربر جدید القا می کند.

دبیان پایه اوبونتو است، اما مخزن آنها متفاوت است. اوبونتو حاوی بسته های به روز شده جدیدتر است و هنوز پایدار است. در واقع، اوبونتو توسط مبتدیان و همچنین کاربران پیشرفته بسیار قدردانی می شود.

برای درک بهتر و ارجاع، توضیحات بالا را به مرحله بعدی ارائه می کنیم.

امار خرید توزیع ها

1. RedHat پرکاربردترین توزیع برای سرورها است.
دبیان به طور گسترده ای از توزیع در کنار RedHat استفاده می شود.

2. RedHat یک توزیع تجاری لینوکس است.
دبیان یک توزیع غیرتجاری لینوکس است.

3. RedHat تقریباً 3000 بسته دارد.
آخرین نسخه Debian (Wheezy) شامل بیش از 38000 بسته است.

این بدان معناست که دبیان دارای تقریباً 80 درصد بسته‌های بیشتر از RedHat است و به همین دلیل است که دبیان دارای بسته‌هایی مانند openoffice، سرویس گیرنده بیت‌تورنت انتقال، کدک‌های mp3 و غیره است که توزیعی مانند RedHat فاقد آن است و باید به صورت دستی یا از مخزن شخص ثالث نصب شود.

4. رفع اشکال RedHat زمان قابل توجهی را می طلبد، زیرا توسط گروه کوچکی از افراد – کارمندان RedHat کنترل می شود.
رفع اشکال در دبیان بسیار سریع است زیرا افراد در سراسر جهان از جامعه دبیان که از مکان‌های جغرافیایی مختلف کار می‌کنند به طور همزمان آن را برطرف می‌کنند.

5. RedHat به‌روزرسانی‌های بسته را تا نسخه بعدی منتشر نمی‌کند، به این معنی است که باید منتظر نسخه بعدی باشید.
جامعه دبیان معتقد است – نرم افزار یک فرآیند تکامل مداوم است، از این رو به روز رسانی ها به صورت روزانه منتشر می شوند.

6. RedHat هر شش ماه یک بار به روز رسانی های اصلی را منتشر می کند و هیچ چیز در این بین نیست. نصب به‌روزرسانی‌های جدید در سیستم مبتنی بر RedHat یک کار مزخرف است، جایی که باید همه چیز را دوباره نصب کنید.
نصب به‌روزرسانی‌های دبیان که هر روز منتشر می‌شوند، کار بسیار آسانی است که به سختی 3-4 کلیک فاصله دارد.

7. RedHat توزیع پایدار سنگی است که پس از آزمایش مداوم منتشر می شود.
دبیان حاوی بسته هایی از مخزن پایدار، ناپایدار و آزمایشی است. استیبل حاوی بسته های رهاسازی پایدار سنگ جامد است. ناپایدار حاوی بسته های به روز شده بیشتری است که آماده انتقال به مخزن پایدار هستند. آزمایش شامل بسته هایی است که قبلاً آزمایش شده و ایمن علامت گذاری شده اند.

8. مدیر بسته RedHat Yum کمتر پیشرفته است و قادر به حل وابستگی ها به طور خودکار، بارها و بارها نیست.
Debian Package Manager Apt بسیار بالغ است و اغلب اوقات وابستگی را به طور خودکار حل می کند.

9. نصب VLC در RedHat Beta Release 6.1، کار بسیار دشواری است که نیازمند نصب دستی ده ها بسته است.
در دبیان به سادگی apt-get نصب vlc* است.

10. دبیان در تمایز فایل های پیکربندی با سایر فایل ها هوشمند است. این ارتقا را آسان می کند. فایل‌های پیکربندی بکر (دست‌نخورده) به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شوند و موردی که تغییر می‌کند، نیاز به تعامل کاربران دارد زیرا مدیر بسته می‌پرسد چه باید بکند، اما در مورد RedHat اینطور نیست.

11. RedHat از بسته های rpm استفاده می کند.
دبیان از بسته های deb استفاده می کند.

12. RedHat از مدیر بسته RPM استفاده می کند.
دبیان از مدیر بسته dpkg استفاده می کند.

13. RedHat از حل کننده وابستگی yum استفاده می کند.
دبیان از حل‌کننده وابستگی apt-get استفاده می‌کند.

14. فدورا از مخزن جهانی واحدی استفاده می کند که فقط شامل نرم افزارهای رایگان است.
دبیان حاوی مخزن کمکی و غیر رایگان به همراه مخزن نرم افزار رایگان است.

15. طبق ویکی پدیا، اوبونتو مبتنی بر شاخه ناپایدار دبیان است، اما فدورا مشتق نیست و رابطه مستقیم تری دارد و به بسیاری از پروژه های بالادستی نزدیک می ماند.

16. فدورا از «su» استفاده می کند در حالی که اوبونتو به طور پیش فرض از «sudo» استفاده می کند.

17. فدورا با SELinux نصب شده و فعال به طور پیش‌فرض همراه با برخی نرم‌افزارهای «سخت‌کننده» دیگر عرضه می‌شود تا برخلاف دبیان، به‌طور پیش‌فرض، امنیت را بیشتر کند.

18. دبیان برخلاف RedHat یک توزیع مبتنی بر جامعه است.

19. امنیت یکی از مهمترین مسائل برای RedHat و Debian است.

20. فدورا، CentOs، اوراکل لینوکس از جمله توزیع هایی هستند که پیرامون RedHat Linux توسعه یافته اند و نوعی از RedHat Linux هستند.
اوبونتو، کالی و غیره تعداد کمی از انواع دبیان هستند. دبیان واقعاً توزیع مادر تعدادی از Linux Distro است.

21. نصب RedHat در مقایسه با Debian کمی آسان است. اتصال به اینترنت در حین نصب RedHat گزینه ای است. اتصال به اینترنت در حین نصب دبیان اختیاری است اما توصیه می شود. علاوه بر این، تا فشار دادن، برای استفاده از شبکه وای فای (نصب) نیاز به دریافت کلید WEP دارید. WEP این روزها استفاده نمی شود و در هنگام نصب دبیان، قبل از خس خس، دردناک است. Wheezy از هر دو WEP و WPA پشتیبانی می کند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *