علت خرابی های پرینتر و روش تعمیر آنها

علت خرابی های پرینتر و روش تعمیر آنها

پرینترها از دسته وسایل پرکاربرد در اداره و سازمان ها هستند. این دستگاه ها به واسطه استفاده مداوم و زیاد، به کرات دچار مشکل شده و بعضاً به دلیل استفاده نادرست نیز دچار مشکل می‌شوند. در این مطلب قصد داریم، خرابی های مرسوم در پرینترها را بررسی کنیم و ببینیم که روش تعمیر پرینتر در این شرایط شامل چه مواردی است.

عدم کشیده شدن کاغذ به داخل پرینتر و نیاز به تعمیر پیکاپ

یکی از مرسوم‌ترین خرابی ها در پرینترها، مربوط به عدم کارکرد صحیح بخش بلند کننده کاغذ از داخل سینی پرینتر به منظور چاپ است. این خرابی می‌تواند ناشی از افزایش عمر پرینتر و استفاده مداوم باشد. هنگامی که یک دستور چاپ را برای پرینتر خود ارسال می‌کنید. بخش الکترونیکی پرینتر دستور لازم را به بخش‌های مکانیکی صادر می‌کند و بخشی به نام پیکاپ با چرخیدن بر روی کاغذ و ایجاد اصطکاک، کاغذ را به سمت داخل پرینتر کشیده و فرایند چاپ را آغاز می‌کند. افزایش عمر بخش لاستیکی پیکاپ پرینتر می‌تواند باعث صاف شدن سطح آن شود که این امر در نهایت به موفقیت ختم نشود و در این شرایط لازم خواهد بود به کمک یک تعمیرکار پرینتر به رفع این ایراد بپردازید. البته اگر از آن دسته افراد هستید که می‌کوشید خرابی های مرسوم و معمول پرینتر را خودتان رفع کنید ممکن است بتوانید با آزمون و خطا در این امر به موفقیت دست پیدا نمایید.

گیر کردن کاغذ در داخل پرینتر

یکی دیگر از ایرادات و مشکلات مرسوم در پرینترها شامل گیر کردن کاغذ در داخل پرینتر است که از آن با عنوان پیپر جم یاد می‌شود. چنانچه با مشکل پیپر جم در پرینتر خود مواجه شده‌اید، باید بدانید که این کار بیش از آنکه به تعمیرات پرینتر ربط داشته باشد، یک مورد بسیار معمول در استفاده از پرینترها است. در واقع استفاده از کاغذ نامناسب یا مواردی نظیر مشکلات کارتریج و بخش فیوزینگ پرینتر می‌تواند به وقوع این مشکل دامن بزند. در چنین شرایطی بعید است به حضور یک تعمیرکار دستگاه های چاپ احتیاج داشته باشید، یلکه کافی است با استفاده از دستور العمل های موجود درب پشتی پرینتر را باز کرده و کاغذ را خارج نمایید.

گیر کردن کاغذ در پرینتر

سر و صدای زیاد پرینتر یکی دیگر از خرابی های مرسوم است

به صدا افتادن پرینتر می‌تواند علل مختلف بسیاری داشته باشد. از مستهلک شدن قطعات مکانیکی گرفته تا ایرادات کارتریج هرکدام می‌توانند به نوبه خود در این امر تاثیر گذار باشند. اگر سر و صدای زیاد پرینتر در زمان چاپ از خرابی کارتریج نشات بگیرد، می‌توان آن را با تعویض کارتریج مرتفع نمود. این در حالی است که اگر یکی از قطعات مکانیکی خراب شده باشد، حتماً باید کار را به یک تعمیرکار حرفه ای پرینتر بسپارید، تا از تعمیر پرینتر به صورت کامل مطمئن شوید. ضمناً لازم است بدانید در برخی از موارد تنها سرویس دوره ای دستگاه می‌تواند این مشکل را رفع نماید.

خرابی ها و مشکلات نرم افزاری پرینتر

یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران پرینترها بعضاً با آن مواجه می‌شوند، عدم کارکرد کلی دستگاه با وجود صحت و سلامت پرینتر است. برای رفع این مشکل کافی است از نصب صحیح درایور پرینتر بر روی کامپیوتر خود اطمینان حاصل کنید. به این منظور می‌توانید یک مرتبه دستگاه را از بخش کنترل پنل ویندوز در قسمت Program and Features حذف نموده و پس از آن با استفاده از دیسک همراه دستگاه به نصب مجدد چاپگر روی کامپیوتر اقدام نمایید. با این وجود اگر باز هم این مشکل رفع نشد، بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای پرینتر کمک بگیرید.

خرابی های پیچیده پرینترها

برخی از خرابی های پرینتر تنها به واسطه تعمیر پرینتر توسط تعمیرکاران ماهر و آموزش دیده قابل رفع هستند. این دسته از خرابی ها به قطعات جانبی و لوازم یدکی نیاز داشته و بعضاً تنها با تعویض قطعات پس از کشف ایراد دستگاه قابل رفع هستند. برخی از این عیوب شامل موارد زیر هستند.

عدم چسبیدن تونر به کاغذ و خرابی بخش فیوزینگ

ممکن است برای شما نیز جنین مشکلی پیش آمده باشد که یک برگ متن یا تصویر را با پرینتر لیزری پرینت کرده باشید و در زمان خروج کاغذ متوجه شوید که تونر به کاغذ نچسبیده است. در واقع در پرینترهای لیزری، پس از قرار گرفتن تونر بر روی کاغذ، برگه از میان یک قطعه پرس کننده عبور می‌کند که در سمت بالا بسیار داغ است. این حرارت موجب می‌شود تا تونر ذوب شده و به خورد کاغذ برود. اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده‌اید باید به فکر عیب یابی و تعمیر فیوزینگ پرینتر خود باشید و البته برای این کار به کمک یک تعمیرکار احتیاج خواهید داشت.

روشن نشدن پرینتر

روشن نشدن پرینتر می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. این خرابی می‌تواند تنها شامل قطعی کابل برق چاپگر و یا حتی سوختن بخش پاور باشد. برخی دیگر از خرابی های مرتبط با عدم روشن شدن پرینتر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خرابی دکمه خاموش و روشن
  • سوختن برد تبدیل AC به DC
  • قطعی کابل ها و اتصالات داخلی

بدیهی است که در این صورت اگر با بررسی کابل برق و تعویض آن مشکل رفع نشد، باید برای تعمیر پرینتر به یک متخصص مراجعه کنید.

خرابی برد فرمتر

برد فرمتر پرینتر را می‌توان مغز این دستگاه نامید. در واقع فرمتر دستور صادر شده را دریافت کرده و این اطمینان را حاصل می‌کند که عملیات کد و دکود به درستی انجام شود و به این ترتیب، متن چاپی دقیقاً با نسخه دیجیتال برابر و یکسان باشد. خرابی برد فرمتر می‌تواند نشانه های مختلفی داشته باشد که مهمترین و واضح‌ترین آن‌ها چاپ اشتباه متون است.

تعمیرکار پرینتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *