مشکلات بعد از بروز رسانی مودم (آپدیت فریمور)

مشکلات بعد از بروز رسانی مودم (آپدیت فریمور)

مشکل ورود به صفحه  تنظیمات مودم و روتر

ممکن است شما نیز مشکل اتصال و رفتن به رابط کاربری مودم یا روتر خود را داشته باشید. این رابط معمولا از طریق IPهای ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ و ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ و ۱۹۲.۱۶۸.۱.۰ در دسترس است.

با توجه به این که افراد زیادی در این سایت (و البته جاهای دیگر) مشکل رفتن به تنظیمات مودم را داشتند، تصمیم گرفتیم این پست را منتشر کنیم تا ضمن اشکال یابی، نحوه برطرف کردن این مشکل را نیز آموزش دهیم. برای حفظ نظم پست، مراحل اشکال یابی را در قدم‌ها مختلف ذکر خواهیم کرد.

توجه کنید که شدیداً توصیه می‌شود برای پیکربندی کردن تنظیمات مودم و دسترسی به رابط آن، با استفاده از کابل اترنت (Ethernet) بجای اتصال بیسیم به مودم (Modem) یا روتر (Router) وصل شوید. همچنین کارت شبکه شما باید نصب شده باشد و حدالامکان بروزشده باشد. توجه کنید که این اشکال یابی برای ورود به تنظیمات مودم یا روتر است نه برای اتصال به اینترنت.

وضعیت چراغ هاش به چه صورت هست؟

اگه چراغ هاش روشنه و وارد صفحه کانفیگ نمیشه

دستی بهش آی.پی بدین توی ویندوز بعد اون آی.پی رو بزنین ببینین وارد صفحه کانفیگ میشین یا خیر

در ضمن، همیشه یه راهی هست، سعی کنین مودم رو خاموش کنین، بعد 10 ثانیه کلید پاور رو بگیرین در همون حالت کلید روشن رو بزنین

بعد وارد صفحه کانفیگ اورژانسی میشین احتمالا ( دیلینک و هواوی و خیلی مودم های دیگه این قابلیت رو دارن )

بعد فریمور قدیمی تری رو دانلود و نصب کنین

ریستارت کردن مودم

تعداد زیادی از مشکلات مربوط به مودم‌ها معمولاً با یک بار خاموش روشن کردن حل می‌شود. پس در اولین قدم، یک بار مودمتان را خاموش کرده و بگذارید یک دقیقه خاموش بماند. سپس مودم را روشن کرده سپس وارد تنظیماتش شوید.

پیدا کردن آدرس Gateway

قدم اول برای اشکال یابی پیدا کردن آدرس آی پی Default Gateway است. با استفاده از این IP است که می‌توانیم به تنظیمات مودم یا روتر دسترسی داشته باشیم. این آدرس معمولاً ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۰ است.

پیدا کردن آدرس Default Gateway:

۱- ابتدا برنامه Run را اجرا کنید. (کلیدهای ترکیبی WinKey + R )

۲- دستور cmd.exe را در دیالوگ Run وارد کرده و آن را اجرا کنید. به این ترتیب رابط خط فرمان ویندوز اجرا خواهد شد.

۳- در این رابط سیاه رنگ، دستور ipconfig را تایپ کرده سپس Enter را برای اجرا کردن دستور، فشار دهید.

۴- در قسمت Ethernet adapter Local Area Connection (اگر با کابل اترنت وصل به مودم وصل شده اید) در ردیف Default Gateway (که با رنگ صورتی مشخص کرده ایم) آدرس IP رابط مودم را یادداشت کنید.

CMD Default Gateway

با استفاده از آدرس Default Gateway بدست آمده، از طریق مرورگر خود به آن آدرس بروید. درصورتی که خطاهایی مانند “The requested URL could not be retrieved” یا “Internet Explorer Cannot Display Webpage” و … مشاهده کردید (یعنی صفحه تنظیمات یا ورود مشاهده نشد) ادامه مراحل را بپیمائید.

همچنین بهتر است آدرس کامل گیت وی را همراه با پروتکل http ذکر کنید برای مثال: http://192.168.1.1 البته قابل ذکر است که علاوه بر آدرس‌های رایج ذکر شده برخی از ISPها از آدرس‌هایی نظیر ۱۹۲.۱۶۸.۲۵۴.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۵۴ نیز استفاده می‌کنند بنابراین بهترین روش، مشاهده گیت وی به صورتی است که در قسمت بالایی ذکر شد.

بررسی کردن Gateway (اختیاری)

برای این که مطمئن شوید که گیت وی مودم روتر شما مشکلی ندارد، باید آن را با ابزار Ping بررسی کنیم. برای این کار:

۱- ابتدا برنامه Run را اجرا کنید. (کلیدهای ترکیبی WinKey + R )

۲- دستور cmd.exe را در دیالوگ Run وارد کرده و آن را اجرا کنید. به این ترتیب رابط خط فرمان ویندوز اجرا خواهد شد.

۳- در این رابط سیاه رنگ، دستور ping DefaultGateway را تایپ کرده سپس Enter را برای اجرا کردن دستور، فشار دهید. توجه کنید که بجای عبارت DefaultGateway آدرس گیت وی یادداشت شده در قدم اول را بنویسید. برای مثال: ping 192.168.1.1

۴- به چهار سطر که با رنگ سبز مشخص کرده ایم دقت کنید.

Default Gateway Ping

اگر این سطرها عبارتی مانند “Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=254” بود، گیت وی شما در دسترس است پس به قدم بعدی بروید.

اگر این سطرها عبارتی مانند “Reply from 192.168.1.1: Destination host unreachable” بود، مشکل از پیکربندی ویندوز می‌تواند باشد. به قدم‌های بعدی توجه کنید.

اگر این سطرها عبارتی مانند “Reply from 192.168.1.1: Request timed out” بود، مشکل از پیکربندی ویندوز می‌تواند باشد که معمولاً در لایه‌های ۱ یا ۲ شبکه پدیدار می‌شود. به قدم‌های بعدی توجه کنید.

تنظیمات شبکه در مرورگر

بسیاری از مشکلات مربوط به دسترسی پیدا نکردن به تنظیمات مودم یا روتر، تنظیمات شبکه در مرورگری است که از آن استفاده می‌کنید که ازجمله دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، استفاده از فیلترشکن‌ها، پراکسی‌ها و در کل اغلب ابزاری که داده‌ها را با واسطه به مقصد می‌رسانند است. پیش از این مرحله، از همه برنامه‌هایی که ذکر شد بدون استثناء خارج شوید. این تنظیمات را به حالت پیشفرض تغییر دهید تا این مشکل نیز برطرف شود. با توجه به مرورگر خود بر روی یکی از بلوک‌های زیر کلیک کنید تا گسترده شود:

مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer)

۱- مرورگر اینترنت اکسپلورر را باز کرده سپس از طریق منوی تنظیمات (یا تب Tools در نسخه‌های قدیمی تر) به بخش Internet options بروید.

IE Internet Options

۲- در پنجره باز شده به تب Connections رفته سپس روی LAN settings کلیک کنید.

IE LAN settings

۳- پنجره LAN settings باز خواهد شد. در این پنجره تیک‌های دو گزینه Use automatic configuration script و Use a proxy server for your LAN را مطابق شکل زیر برداشته سپس تیک Automatically detect settings را بزنید. در نهایت بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

IE LAN settings 2

مرورگر گوگل کروم (Google Chrome)

۱- به صورت دستی آدرس “chrome://settings” را نوشته و وارد آن شوید یا از طریق منوی گوگل کروم به بخش Settings بروید.

۲- به پایین ترین نقطه صفحه تنظیمات رفته سپس بر روی Show advanced settings کلیک کنید.

Google chrome show advanced settings

۳- در قسمت باز شده دنبال بخش Network بگردید و بر روی Change proxy settings کلیک کنید.

google chrome change proxy settings

۴- در پنجره باز شده به تب Connections رفته سپس روی LAN settings کلیک کنید.

IE LAN settings

۵- پنجره LAN settings باز خواهد شد. در این پنجره تیک‌های دو گزینه Use automatic configuration script و Use a proxy server for your LAN را مطابق شکل زیر برداشته سپس تیک Automatically detect settings را بزنید. در نهایت بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

IE LAN settings 2

مرورگر فایرفاکس (Firefox)

۱- از طریق منوی فایرفاکس (در نسخه‌های قدیمی تر از طریق تب Tools) به بخش Options بروید.

firefox settings menu

۲- در پنجره باز شده به بخش Advanced رفته سپس به تب Network بروید. حال بر روی Settings کلیک کنید.

firefox connection settings

۳- در پنجره تنظیمات کانکشن فایرفاکس، تیک گزینه Auto-detect proxy settings for this network را بزنید. در نهایت برای ذخیره تنظیمات روی OK کلیک کنید.

firefox connection settings 2

حال دوباره با استفاده از مرورگری که تنظیمات آن را تغییر داده اید، به آدرس Gateway بروید. به احتمال بسیار زیاد مشکل شما رفع شده است. درغیر این صورت به قدم بعدی بروید. درصورتی که مرورگر مورد نظر شما در این قسمت وجود ندارد، در کامنت‌ها ذکر کنید تا آموزش آن نیز قرار داده شود.

چک کردن تنظیمات شبکه ویندوز

ممکن است تنظیمات شبکه ویندوز به صورت دستی یا از طریق سایر برنامه‌ها تغییر داده شود. یکی از مواردی که تغییر دادن آن سبب بروز چنین مشکلاتی می‌شود، آدرس Default Gateway است. برای حل این مشکل مراحل زیر را بپمائید:

۱- به کنترل پنل رفته سپس به بخش Network and Sharing Center بروید.

Control Panel network sharing center

۲- به بخش Change adapter settings بروید که در سمت چپ صفحه است.

Control panel change adapter settings

۳- کارت شبکه مورد نظر خود را پیدا کرده و بر روی آن راست کلیک کنید. سپس به بخش Properties بروید. کارت شبکه برای اتصالات سیمی (اترنت) با نام Local Area Connection قابل مشاهده است.

control panel adapter right click

۴- در بخش خواص (Properties) کارت شبکه Internet Protocol Version 4 را انتخاب کرده و دوباره بر روی Properties کلیک کنید.

control panel adapter properties

۵- در پنجره باز شده در هر دو قسمت تیک گزینه Obtain an IP address automatically را زده سپس به تب Alternate Configuration بروید.

adapter properties general

۶- در این تب نیز تیک گزینه Automatic private IP address را زده و در نهایت بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

adapter properties alternate config

حال دوباره با استفاده از مرورگری که تنظیمات آن را تغییر داده اید، به آدرس Gateway بروید. اگر همچنان ناموفق هستید، به مرحله بعدی توجه کنید.

بستن قابلیت‌های مانع شونده

ممکن است بنابه دلایلی که بعضی وقت‌ها مشاهده شده است، آی پی آدرس گیت وی توسط فایروال یا سایر برنامه‌های امنیتی بلاک شده باشد. در این صورت بهتر است اینگونه برنامه‌ها مانند موارد زیر را ببندید:

  • هر دو پروفایل محلی و عمومی فایروال ویندوز
  • برنامه‌های امنیتی مانند Internet Security ها
  • فایروال‌های جانبی مانند Zone Alarm، Comodo و …
  • قابلیت‌هایی مثل کنترل‌های والدین (مثل Parental Control ویندوز)
  • و مواردی از این قبیل.

یک دستگاه دیگر را امتحان کنید

پیش از ریست کردن مودم (قدم بعدی) بهتر است از یک دستگاه دیگر برای ورود به تنظیمات مودم استفاده کنید. مثلاً اگر لپتاپ، کامپیوتر یا گوشی موبایل دیگری دارید، با استفاده از آن سعی کنید به تنظیمات مودم بروید. دلیلش هم ساده است، عوامل بسیـــار زیادی می‌تواند مانع برقراری ارتباط به مودم در سمت سیستم عامل (ویندوز، لینوکس و …) شود که توضیح دادن تک تک آن‌ها نه تنها در یک پست جا نمی‌شود، بلکه تخصصی نیز هستند.

ریست کردن تنظیمات مودم

این اختیار را دارید که هر زمان که خواستید، تنظیمات مودم و روتر خود را ریست کرده و آن‌ها را به حالت کارخانه تغییر دهید. رمز عبور مودم نیز از این قاعده مستثنی نیست و در اکثر مواقع، این گزینه می‌تواند مشکل شما را حل کند. فقط باید توجه داشته باشید که همه تنظیمات اعمال شده از بین خواهند رفت ازجمله رمزهای عبور مودم – روتر، تنظیمات اینترنت، تنظیمات وای فای و … . ریست کردن مودم معمولاً مشکلات آن را که ناشی از تنظیمات غیر صحیح است را برطرف می‌کند.

به هر حال، برای ریست کردن مودم خود، دکمه کوچک پشت مودم یا روتر خود (که کوچک تر از کلید روشن – خاموش کردن است) را به مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه با استفاده از وسیله‌ای مثل نوک یک خودکار نگه دارید. پس از آن، تنظیمات مودم روتر شما ریست شده و باید از اول پیکربندی شود.

Reset modem or router 1

چند نکته مهم

  • حتماً آدرس گیت وی را با توجه به کارت شبکه خود یادداشت کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید. مثلاً برای شبکه سیمی اترنت موردی که ذکر شد که با کارت شبکه ویرلسی تفاوت دارد.
  • برای مشاهده آدرس‌های گیت وی پیشفرض رایج می‌توانید به این لینک بروید.
  • پس از انجام کلیه مراحل یک بار دیگر گیت وی را پینگ کنید.
  • ممکن است مشکل از خود مودم یا روتر یا سفت افزار (Firmware) آن نیز باشد.
  • اگر توانستید به رابط تنظیمات مودم وصل شوید اما رمز عبورتان کار نکرد، به احتمال زیاد رمز تغییر داده شده است. در این گونه موارد می‌توانید مودم را با نگه داشتن دکمه ریست در پشت یا زیر مودم به مدت ۱۰ ثانیه، ریست کرده سپس از رمز پیشفرض استفاده کنید. با ریست کردن مودم همه تنظیمات آن از جمله رمز ورود به حالت پیشفرض برخواهد گشت.

منبع از سایت بایت گیت

 

بریک شدن مودم ، مشکل اپدیت نشدن مودم tp link ، دانگرید فریمور مودم  ، بازگرداندن فریمور مودم ، نحوه آپدیت مودم زولتریکس ، آپدیت مودم گلد وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *