در این پروژه که بعنوان اعتبارر سنجی مشتریان بانک با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم پرداخته ایم قصد داریم تا با نرم افزار کاربردی رپید ماینر و چگونگی استفاده از الگوریتم های درخت تصمیم گیری اشنا شویم:
اگر بخواهم به سادهترین شکل این الگوریتم را در یک جمله توصیف کنم، باید بگویم این الگوریتم شبیه بازی ۲۰ سوالی میباشد. ما در طول حل مساله یک گراف درخت رسم میکنیم که گرههای میانی آن سوالها هستند و گرههای برگ آن خروجی طبقهبندی را مشخص میکنند. یک گراف ساده را که یک الگوریتم درخت تصمیم را نشان میدهد بررسی میکنیم. فرض کنید میخواهیم زنده ماندن یا نبودن مسافران کشتی تایتانیک را پیشبینی کنیم. برای اینکار گراف درخت تصمیم را بر اساس سوالات زیر به این صورت رسم میکنیم. سوال اول: آیا مسافر کشتی مرد بوده است یا زن؟ اگر زن بوده است، احتمالا نجات پیدا کرده و زنده مانده است. اگر مسافر مرد بوده آیا سن او بیشتر از ۹/۵ سال بوده است؟ اگر بالای ۹/۵ سال بوده است احتمالا جان سالم به در نبرده و زنده نمانده است. ولی اگر کمتر از ۹/۵ سال سن داشته است، آیا بیشتر از ۲ خواهر یا برادر داشته است؟ اگر بیشتر داشته است احتمالا زنده نمانده است، ولی اگر کمتر از ۲ خواهر یا برادر داشته است احتمالا جان سالم به در برده است و زنده مانده است. شکل زیر گراف درخت تصمیم را برای این مساله نشان میدهد.
مفاهیم آموزش داده شده در این پروژه شامل موارد زیر میباشد:
- آشنایی کلی با محیط نرم افزار رپید ماینر
- ورودی دیتا به نرم افزار رپید ماینر
- آشنایی با استفاده از درخت تصمیم در پروژه های رپیدماینر
- استفاده از خروجی مناسب جهت استفاده در پایان نامه ها و پروژه ها
- آشنایی با استفاده از عملگر های محیط رپید ماینر
- مثال عملی جهت اعتبارسنجی مشتریان بانک
نمونه ویدیو آموزش :